Зміни до Земельного кодексу України щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин.

Зміни до Земельного кодексу

28 квітня 2021 року Верховною Радою України на засіданні був прийнятий Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин». Вказаним Законом передбачено реформування системи управління у сфері земельних відносин та зняття певних обмежень в господарській діяльності для спрощення доступу бізнесу та фізичних осіб до земельних ресурсів. Даний документ наближає Україну до фіналу земельної реформи, скасовуючи зайві бюрократичні процедури з отримання дозволів та дублювання процесів перевірки документації із землеустрою.

Розгляд даного документу тривав майже півтора місяця, однак голосування відбулось лише
28 квітня. Таке затягування процесу було зумовлено великою кількістю поправок до законопроекту, поданих народними депутатами. Фахівці PI Law Firm детально розбирались з нововведеннями та змінами, що запропоновані цим Законопроектом.

Ключовими положеннями даного законопроекту № 2194 є:

  • у комунальній власності ОТГ (об’єднана територіальна громада) перебуватимуть землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності. Виняток – землі, необхідні державі для виконання її функцій;
  • скасовуються повноваження Держгеокадастру щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів);
  • реорганізація Держгеокадстру. З набранням чинності Закону, Держгеокадастр – центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кадастрової діяльності та геопросторових даних;
  • публічність документації із землеустрою: документація із землеустрою розроблятиметься в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною;
  • виконавчі органи сільських, селищних, міських рад можуть набувати повноважень щодо державного контролю за використанням та охороною земель (у разі прийняття такого рішення);
  • скасовується обов’язок проведення державної експертизи землевпорядної документації;
  • встановлюється переважне право купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення. Деталізація такого порядку черговості очікується після офіційного опублікування законопроекту;
  • земельні ділянки, надані у постійне користування, можуть бути вилучені для суспільних потреб;
  • органам місцевого самоврядування надаються повноваження щодо затвердження планів детального планування території за межами населених пунктів;
  • поділ та об’єдання земельних ділянок: поділ, об’єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою заставодержателя. Поділ, об’єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача;
  • площа земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, право оренди або емфітевзису якої виставляється на земельні торги, не може перевищувати 20 гектарів.

Відповідні зміни внесені до низки нормативно-правових актів, серед яких – Земельний, Водний, Лісовий кодекси, Кодекс України про адміністративні правопорушення, Закони України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про оренду землі», «Про оцінку земель», «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про охорону земель», «Про Державний земельний кадастр», «Про землеустрій», «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності».

Закон прийнято з необхідним техніко-юридичним доопрацюванням, тому фінальні положення даного законопроекту необхідно очікувати після офіційного опублікування документу.