Заборона дзвінків у нічний час та погроз. Встановлено правила етичної поведінки колекторів.

Заборона дзвінків у нічний час

19 березня 2021 року Верховна Рада підтримала законопроект № 4241 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості». Проектом передбачається врегулювання правовідносин, що виникають в процесі стягнення простроченої заборгованості з боржників з метою захисту прав споживачів та обмеження діяльності недобросовісних колекторів, які нехтують правилами поведінки, моральними та етичними нормами.

Законопроектом дозволено колекторам взаємодіяти зі споживачами (боржниками) при врегулюванні простроченої заборгованості шляхом, зокрема:

  • телефонних переговорів та відео розмов, особистих зустрічей. Проводити особисті зустрічі з боржником дозволено виключно з 9 по 19 годину при умові надання згоди боржника на таку зустріч в письмовому вигляді або погодження зустрічі під час телефонної розмови. Місце та час зустрічі підлягають попередньому узгодженню;
  • надсилання текстових, голосових та інших повідомлень, в тому числі без залучення представника кредитодавця (нового кредитора, колекторської компанії), шляхом використання спеціального програмного забезпечення;
  • надсилання боржнику поштових відправлень за місцем реєстрації або місцем фактичного перебування, в тому числі за місцем роботи останнього.

Разом з цим, відповідно до Законопроекту, колекторам забороняється:

  • вчиняти дії, що порушують право на особисту гідність особи, право на свободу, власність споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя та/або інших осіб, а також вчиняти дії, що ставлять під загрозу життя, здоров’я, ділову репутацію вказаних осіб, застосовувати погрози, шантаж та вчиняти інші незаконні дії стосовно зазначених осіб;
  • вводити в оману щодо розміру простроченої заборгованості, а також наслідків, що настануть у випадку невиконання умов договору споживчого кредитування, в тому числі щодо передачі питання на розгляд суду, можливості адміністративного, кримінального переслідування;
  • за власної ініціативи взаємодіяти зі споживачем, його близькими особами, взаємодія з якими передбачена договором споживчого кредитування та які надали особисту згоду на таку взаємодію та/або з їхніми близькими особами у період з 20 до 9 години, а також у вихідні, святкові та неробочі дні;
  • взаємодіяти із споживачем, його близькими більше двох разів на добу, крім випадків додаткової взаємодії за їхньою власною ініціативою;
  • приховувати номер контактного телефону, з якого здійснюється дзвінок або надсилається повідомлення, поштову адресу або адресу електронної пошти, з якої надсилається повідомлення, про відправника поштового або електронного повідомлення;
  • використовувати функцію (сервіс) автоматичного додзвону протягом більше 30 хвилин на добу;
  • використовувати на конвертах або повідомленнях зображення, що можуть бути сприйняті як такі, що містять погрозу, розміщувати відомості, що прямо чи опосередковано вказують на наявність заборгованості, використовувати написи «виконавчий документ», «рішення про стягнення», «повідомлення про виселення» тощо, а також найменування органів державної влади, у тому числі осіб, які здійснюють повноваження у сфері примусового виконання рішень;
  • в будь-який спосіб повідомляти третіх осіб (крім осіб, взаємодія з якими передбачена договором) про заборгованість;
  • вимагати від близьких осіб споживача, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя, а також його роботодавця та/або інших осіб прийняти на себе зобов’язання щодо простроченої заборгованості, якщо інше не передбачено договором;
  • вчиняти дії, що завдають шкоду репутації, у тому числі діловій репутації, споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, або погрожувати вчиненням таких дій;
  • вимагати погашення заборгованості в інший спосіб, ніж передбачено договором;
  • за власною ініціативою будь-яким чином взаємодіяти з боржником або його близькими особами, якщо споживач письмово, шляхом надання всіх належним чином оформлених підтвердних документів, повідомив, що його інтереси при врегулюванні простроченої заборгованості представляє його представник;
  • проводити особисті зустрічі без попереднього погодження;
  • будь-яким чином взаємодіяти з приводу укладеного споживачем договору про споживчий кредит з особами (крім споживача, його представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя), які не надали згоду на таку взаємодію.

Національний банк України може встановлючати додаткові вимоги до порядку взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості.